Heldenverhalen

Scouts zijn op een positieve manier met elkaar bezig. Ze kennen positieve eigenschappen aan elkaar toe en doen een positieve ervaring op.

Ga samen met de scouts in een cirkel zitten en laat ze zich inleven in een kampvuur­avond waar het verteluurtje is aangebroken. Leuker nog is om deze activiteit tijdens een kamp te doen rond een kampvuur.

De groep concentreert zich op één van de aanwezigen. Over hem of haar wordt een verhaal verzonnen waarin hij of zij de held(in), ster, beroemdheid of iets dergelijks is. Iedereen voegt iets toe aan het verhaal, ook de scout zelf heeft recht op inbreng. Na ongeveer een minuut wordt de volgende scout in het verhaal geïntroduceerd. Het verhaal kan een nieuwe wending krijgen: de vorige held kan verdwijnen, maar de twee kunnen ook samen ver­der gaan met hun avontuur. Wanneer een verhaal niet goed loopt, kan een nieuw verhaal begonnen worden. Het verhaal duurt totdat iedereen meegespeeld heeft.

Sluit af met een luid applaus / een yell voor alle helden en heldinnen.

• Benadruk van te voren dat het een positief verhaal moet worden. Je kan bijv. eerst met alle scouts brainstormen over wat helden doen, welke eigenschappen hebben ze etc. Welke positieve woorden zijn er? (gaaf, leuk, mooi, intelligent, sociaal etc). Zorg dat deze woorden terug komen in het verhaal.
  • Deze activiteit is geschikt voor fase 1 (Ik) van de Development Award.
  • Bron: CAUTAERT, S., DUPONT, V. en IDELER, I., Weerbaarheid van jongeren. Denk- en doeboek. Antwerpen - Apeldoorn, Garant, 2006, blz. 246.

Lees 2478 keer Laatst aangepast op woensdag, 30 september 2020 22:28