Blik in de toekomst

(1 Stem)

Hoe ziet Scouting er over 10 jaar uit? Hoe zorgen alle scouts er met elkaar voor dat over 10 jaar nog steeds heel veel meiden en jongens elke week enorm veel plezier beleven met geweldige activiteiten? De beste plannen maak je samen en daarom kunnen alle leden van Scouting meedenken over de toekomst.

Deze activiteit bestaat uit meerdere onderdelen, en is eventueel te verspreiden over meerdere opkomsten.

Deel 1a: het heden

Welpen: De wanden van de Guha grootten zijn beschilderd en beschreven door bewoners van lang geleden, wat hebben zijn meegemaakt, wat deden ze? De jeugdleden schrijven of knippen en plakken een brief aan zichzelf. Hierin beschrijven ze hoe zij nu Scouting beleven. Hoe zijn ze bij Scouting gekomen, wat ze leuk vonden als bever en wat vinden ze leuke en minder leuke opkomsten vinden. Deze brieven en knutselwerkjes gaan samen in een (gesloten) envelop.

Scouts: De jeugdleden gaan een brief schrijven aan zichzelf. Hierin beschrijven ze hoe zij nu Scouting beleven. Hoe zijn ze bij Scouting gekomen, wat ze leuk vonden als bever en welp en wat vinden ze leuke en minder leuke opkomsten vinden. Deze brieven gaan samen in een (gesloten) envelop.

Deel 1b: Jeugdjournaal / klokhuis

Maak een item / aflevering over Scouting. Dit vergt waarschijnlijk iets meer tijd en voorbereiding dan de andere ideeën (en idealiter nog wat montagewerk achteraf),.

Het item bestaat uit verschillende “hoofdstukjes”, afgewisseld met korte, komische sketches. Laat scouts die het willen ook deze komische sketches voorbereiden (bijvoorbeeld eentje over de speltakleiding, en/of eentje over een vervelend persoon die scouting afkraakt, maar uiteindelijk zichzelf belachelijk maakt door geklungel of omdat hij ergens bang voor is, terwijl de welp het gewoon oplost).

Het is belangrijk dat de welpen ook aanwezig zijn bij de voorbereiding over de informatieve delen (je wil tenslotte ieders mening weten): Wat willen zij laten zien?

Hoofdstukjes:

• Wat is Scouting?: intro dat het over Scouting gaat, filmen van de opening en een aantal leuke, “typische” Scoutingactiviteiten / -dingen (wat volgens de welpen echt bij Scouting hoort). Laat een welp, scout of speltakleiding met een microfoon aan individuele welpen vragen wat ze nu aan het doen zijn en waarom dat echt bij Scouting hoort. Waarom hebben ze die kleding aan en wat vinden ze erv an? Wat is Scouting volgens hen?
  • Wat is leuk aan Scouting?: filmen van nog een aantal favoriete Scoutingactiviteiten. Laat een welp, scout of speltakleiding de bezige welpen en scouts af en toe met een microfoon vragen wat ze aan het doen zijn, of dat hun favoriete activiteit is en wat zij het leukste vinden aan Scouting. Zijn er ook dingen op Scouting die je anders zou willen? Zijn er bijvoorbeeld dingen die jullie niet of niet zo vaak doen en die je wel graag zou willen doen?
  • Wat leer je op Scouting?: Filmen van een gids/ploegleid(st)er die iets aan de “presentator” leert zoals hij of zij dat op Scouting heeft geleerd. Bespreek wat een gids/PL doet en wat deze welp/scout ervan vindt om gids/PL te zijn. Wat leer je nog meer op Scouting? Welke dingen vind je het leukst/belangrijkst om te leren en welke wat minder leuk? Leer je dingen die ook wel eens handig zijn als je niet op Scouting bent? Wat zou je nog willen leren? Wat ga je leren als je straks overvliegt?
  • Een scout voor altijd: Interview met een aantal scouts: Waarom ben jij nou een echte scout? Hoe kunnen mensen als je niet op Scouting bent of je Scoutfit aan hebt toch weten dat je een scout bent? Wat wil je later worden? Doe je dingen op Scouting die daarop lijken en/of die je vast kunt leren voor later? Wil je later ook Scoutingleiding worden en hoe ga je dat doen? Zal Scouting dan anders zijn als nu? Wat zal altijd hetzelfde blijven? Wat wil jij dat er hetzelfde blijft en wat mag er van jou veranderen? En tot slot: waarom moet iedereen bij Scouting komen? Interview hiervoor eventueel meerdere speltakken.

Bekijk de volgende opkomst (of een avond op het zomerkamp) samen jullie programma. Wat vinden de welpen/scouts van het programma en wat er in wordt gezegd? Missen er nog dingen en zijn er welpen/scouts die hele andere ideeën hebben?

2a: de toekomst.

Ga met de welpen/scouts in gesprek. Hoe zien zij Scouting over 10 jaar? Wat moet in ieder geval blijven? Waar zou op verbeterd kunnen worden? Wat doen de welpen/scouts over 10 jaar binnen Scouting. Zou je de brief/knutselwerkje (1a) anders geschreven/gemakt hebben als je het aan de toekomst geschreven zou hebben. Wat zou je anders doen? De welpen doen dit natuurlijk in de Raadsrots.

2b: Klokhuis / Jeugdjournaal

Herhaal onderwerp 1b maar dan gefilmd alsof het 10 jaar later is.

3 terugblik

Praat met de welpen/scouts na. Wat is er veranderd tussen het 1e onderdeel en het 2e onderdeel. Waarom in het anders / waardoor komt dat?

Materialen pakken

• Pen papier knutselspullen