Beverparticipatie 2025

Jeugdparticipatie is een belangrijk onderdeel van scouting, maar voor bevers is een lastig onderwerp. Bevers leven nu eenmaal in het hier en nu, dus op de vraag 'hoe ziet scouting er over 10 jaar uit', of zelf al 'wat zou je volgende week willen doen', hebben ze over het algemeen geen antwoord. Maar bevers hebben wél een mening, een lievelingskleur, of een favoriete activiteit. Het is dus mogelijk (en heel leuk) om, bijvoorbeeld vlak voor de zomervakantie of vlak voor het overvliegen, eens te peilen wat de bevers het allerleukste vinden om te doen en wat ze graag nog een keer zouden willen doen. Op deze manier kun je ook met bevers laagdrempelig aan jeugdparticipatie doen. Naast dat je de uitkomsten kunt gebruiken voor je eigen groep, is het een mooie kans om ze te delen binnen project en je bevers een stem te geven in de toekomstvisie van scouting.

Project - Scouting 2025

In december 2015 zal de landelijke raad van Scouting Nederland op hoofdlijnen een besluit nemen over de plannen voor de toekomst van Scouting – het meerjarenbeleid. De beste plannen maak je samen en daarom kunnen alle leden van Scouting meedenken over de toekomst van Scouting in project: Scouting 2025 .

Afgelopen scoutingseizoen hebben alle leden van scouting Nederland hun wensen en ideeën kunnen uiten binnen een online enquête en onderzoek. Resultaten hiervan vormden de basis en inspiratie voor het: Scouting 2025 event. Honderden scouts en externe gasten vanuit het gehele land kwamen op 19 April 2015 samen om het te hebben over thema’s en trends voor de toekomst van scouting.

In september 2015 zal in alle regio’s een kampvuur 2025 (zie website) plaatsvinden voor alle leden vanaf de Explorerleeftijd, bij uitstek de gelegenheid om de wensen en ideeën van je jeugdleden die uit deze activiteit naar voren komen te delen.

Tijdens de drinkpauze zou je eens kunnen vragen wat de bevers graag nog eens zouden willen doen, of wat ze het allerleukste vinden om te doen bij de bevers. Aangezien bevers in het hier en nu leven en je niet alle ideeën meteen 'hier en nu' tot uitvoer kunt brengen, is het wel belangrijk om erbij te vertellen dat je niet zeker weet of je ook echt alle ideeën aan bod kunnen komen (3 weken voor het overvliegen nog een logeerweekend inplannen is bijvoorbeeld wat onrealistisch; maar je kunt daar wel bij vertellen dat er bij de welpen ook zeker kampen op de planning staan). natuurlijk probeer je de ideeën van de bevers wel zo snel mogelijk in te plannen.

Om een gesprek over wat bevers het allerleukste vinden om te doen wat aan te kleden kun je onderstaand verhaal gebruiken. Stel je eens voor... Op een dag had Stanley Stekker een speciaal toekomstdrankje uitgevonden. Zo'n toekomstdrankje is natuurlijk wel gevaarlijk - hoe weet je zeker of je ook weer terug naar de goede tijd kunt komen? Daarom ging Stanley die dag naar Professor Plof. Misschien dat hij een goed idee had hoe ze het drankje op een veilige manier konden testen.

Stanley nam het drankje mee naar het huis van Professor Plof en Rozemarijn en belde aan. Rozemarijn deed de deur open en Stanley bleef even in de keuken staan, terwijl Rozemarijn Professor Plof uit de Kas ging halen.

Het duurde heel lang voordat Rozemarijn en Professor Plof terug kwamen, dus ging Stanley even kijken waar ze bleven. Halverwege het tuinpad kwam Stanley Professor Plof en Rozemarijn tegen. Maar toen ze weer terug in de keuken waren, was het toekomstdrankje weg.......

Snel renden ze naar het dorpsplein, waar de bevers net lekker limo zaten te drinken. Niemand had het toekomstdrankje gezien, dus besloten Stanley, Professor Plof en Rozemarijn om ook eerst maar eens wat te drinken. Maar net voor ze hun eerst slok namen gebeurde er iets vreemds: alle bevers werden ineens heel slaperig. En één voor één vielen de bevers in slaap.

Toen de bevers even later weer langzaam wakker werden leek er eerst niks aan de hand. Behalve misschien dat de boom op het dorpsplein nog wat dikker dan normaal leek. En er stond een hele groep kinderen om de bevers heen: de bevers hadden per ongeluk het toekomstdrankje van Stanley Stekker opgedronken! En nu waren er allemaal kinderen uit de toekomst die ook graag bevers wilden worden. Waarom ook niet, dachten de bevers, en ze begonnen meteen met opsommen wat zij zelf het leukste zouden vinden om te doen.

De bevers gaan samen met de kinderen uit de toekomst alle spelletjes doen die ze bedacht hebben. Ze hebben de grootste lol en voor ze het weten is het alweer donker en tijd om te gaan slapen.

De bevers doen hun ogen dicht en als ze weer wakker worden merken ze dat ze weer terug zijn in het hier en nu. De kinderen uit de toekomst zijn weg en de leiding is weer terug. Gelukkig maar. En de bevers vertellen allemaal over hun lievelingsspelletjes die ze gedaan hebben met de kinderen uit de toekomst.

Geen materiaal benodigd.

• Zorg dat alle bevers aan bod komen
  • Probeer elk idee een plekje te geven. Als je een idee/activiteit niet nu kunt doen; wanneer dan wel?
Lees 2569 keer Laatst aangepast op woensdag, 08 september 2021 20:30