Het grote cowboy spel

(1 Stem)

Wordt opgeleidt tot hulpcowboys en speel het cowboyspel.

De jeugdleden krijgen een holle tak, waarin een brief zit. Deze brief komt van heel ver, van de indianen. Er staat in dat de jeugdleden vanaf nu allemaal hulpcowboys zijn. Straks gaan we een echt cowboyspel spelen, maar eerst moeten we de jeugdleden opleiden tot hulpcowboys.

1) Eerst moeten we een rivier oversteken. Dat gaat natuurlijk niet zomaar, we krijgen een autoband en daar moeten de leden met zoveel mogelijk inkruipen en zo tot aan de overkant van de rivier zwemmen. Er moet altijd 1 persoon terugkomen met de band om de volgenden op te halen.

2) We leren de jeugdleden groeten zoals echte cowboys. Voor de rest van de namiddag moeten ze elkaar ook zo begroeten.

3) Een echte cowboys moet goed kunnen schieten op wilde dieren. M.b.v een pijltje en een flokkebuis moeten de leden proberen een beer (papier dat omhoog hangt) te raken.

4) Een cowboy moet ook kunnen paardrijden. We spelen het spelletje paard en cowboy (zoals paard en ruiter). De cowboy moeten de staart (das) van de paarden trekken. Daarna staat er in de brief dat de jeugdleden zich moet begeven naar het jachtveld (bv voetbalveld of bos). De jeugdleden wordt ingedeeld in twee ploegen, bv. de paarden en de indianen van het vorige spel. Ze zijn 2 aparte cowboystammen, de Sterke Strijders en de Rappe Ruiters. Elke stam heeft zijn kamp, en daarin bevindt zich de vlag van de andere ploeg. Het doel van het spel is om uiteindelijk jouw vlag in jouw kamp te krijgen. Maar dit kan alleen door de sherif, want de andere cowboys zijn hier niet voor opgeleid. Dus de leden moeten proberen zo vlug mogelijk sherif te worden!

Dat gebeurt zo: Aan het begin van het spel krijgt iedereen een kaartje waar 'hulpcowboy' opstaat. Daarmee moeten ze het jachtveld in trekken. Als ze iemand van de andere stam kunnen tikken, begint de strijd. Door spelletjes zoals papier - steen - schaar, streepje krijt op rug trekken, wasknijper op broek steken, scalptrekken,wordt de winnaar bepaald. De winnaar krijgt het kaartje van de verliezer en gaat daarmee naar zijn kamp.

Hij geeft zijn 2 kaartjes af en krijgt dan een kaartje waar 'werkcowboy' op staat. Een werkcowboy is 1 rang hoger dan een hulpcowboy. Hoger dan werkcowboy is strijdcowboy, en tenslotte sherif (zie lijstje hieronder). Als een cowboy een duel wint, krijgt deze altijd het kaartje dat 1 rang hoger is dan datgene wat de coboy oorspronkelijk had. De verliezer gaat ook terug naar zijn kamp en krijgt opnieuw een kaartje van hulpcowboy. Het maakt niet uit wat hij daarvoor was! Wanneer een cowboy verliest, wordt hij automatisch weer hulpcowboy en moet hij helemaal opnieuw beginnen. Zo gaat het spel verder en klimt iedereen op, totdat er minstens 1 sherif is. Die probeert dan de vlag te veroveren in het andere kamp.

Van zodra hij in het kamp is, mag deze niet meer getikt worden. Maar op de heen - en terugweg met de vlag mag hij wel getikt worden en moet hij een duel aangaan. Als hij verliest, gaat de vlag terug naar het kamp en wordt hij terug hulpcowboy. Als hij wint, mag hij gewoon verderlopen. Het spel is gedaan als de vlag het kamp heeft bereikt.

De rangorde van de cowboys

1. Sherif
  2. Strijdcowboy
  3. Werkcowboy
  4. Hulpcowboy

Voorbereidingstijd

Neem in de voorbereiding tijd voor het maken van de materialen en voor het klaar leggen hiervan.

• 1x Brief
  • 1x Holle tak
  • Enkele autoband
  • Enkele pijltjes
  • Enkele berentekening
  • Aantal spelers dassen
  • Veel cowboykaartjes
  • Veel wasspelden

• Je kan natuurlijk ook het thema wijzigen en ipv over cowboys over sprookjes of indianen een spel maken.
  • Kijk voor ideeën over spellen met indianen ook eens bij Het grote indianen spel.
Lees 10551 keer Laatst aangepast op donderdag, 28 februari 2019 20:28