Waterzuiveringsinstallatie

Kom er achter hoe je schoon drinkwater kan maken met niets minder dan gras, zand en houtskool door dit zelf te ondervinden.

Dit spel borduurt voort op overleven. Schoon drinkwater is van levensbelang, ook voor piraten. Zeker als de rum op is dan moet je toch water drinken. Op deze post laten scouts op primitieve wijze zien dat ze een waterzuiveringsinstallatie kunnen maken. Elke ploeg krijgt een instructiepapier en een kan vies water en het is de bedoeling dat ze dat schoon krijgen.

Het is de bedoeling dat de scouts op de post op zoek gaan naar de onderdelen die ze nodig hebben voor het maken van de installatie. Ze maken een driepoot met daarin drie theedoeken die ze boven elkaar in de driepoot knopen. Om het water te zuiveren, moet in de eerste theedoek gras komen, in de tweede fijn zand en in de onderste theedoek houtskool. Houtskool moet je uiteraard zelf maken door een vuur te stoken en te zorgen dat dat steeds goed blijft branden totdat je kolen overhoudt. Als de kolen afgekoeld zijn, kunnen deze in de theedoek.

Wanneer de theedoeken boven elkaar hangen en gevuld zijn met het juiste materiaal, kan bovenin het vieze water worden gegoten en onderin weer schoon worden opgevangen. Het water dat hieruit vrijkomt, is in principe drinkbaar. Het is wel goed om je te realiseren dat bacteriën niet op deze manier verwijderd kunnen worden. Het koken van het water helpt wel om deze te verwijderen. Komt het te zuiveren water van regenwater af, dan is het na het koken probleemloos te drinken. Komt het te zuiveren water uit een rivier, dan kan dit niet. Houtskool verwijdert de meeste van de zware metalen, maar niet allemaal en dat risico moet je dan niet nemen.

• Drie korte pionierpalen
  • Drie theedoeken
  • Touw
  • Schoongespoeld gras/bladeren
  • Schoongespoeld zand
  • Schoongespoelde houtskool uit het kampvuur
  • Strandemmertje
  • Vies water (eventueel een grote teil/ton om het water in te doen)
  • Plastic bakjes
  • Mogelijkheid tot koken van water

• Dit spel is heel goed als activiteit bij een post te gebruiken.
  • Het is aan te raden om de proef eerst zelf te testen. Zo weet je precies hoe het in zijn werk gaat en kun je gerichte tips geven aan de scouts.
Lees 2814 keer Laatst aangepast op woensdag, 03 juni 2020 16:55