De downloadpiraat

Dit spel is een post in postenspel en kan ook een grotere activiteit worden

Het doel van het spel is de scouts ervan bewust te maken dat het downloaden van bijvoorbeeld muziek vervelende consequenties kan hebben voor de eigenaar van de muziek, maar ook voor jezelf.
Er zijn twee teams:

• De producenten.
  • De verspreiders van illegale muziek.

De producenten krijgen € 10.000, om te investeren in een artiest/band, een film en/of een game. De verspreiders krijgen € 2.500. Hiermee kunnen ze gedurende het spel legaal muziek, films en games kopen. Ze zetten het materiaal wat ze gekocht hebben direct op internet, zodat anderen het (gratis) kunnen downloaden.

Het spel wordt gespeeld op een simpel Monopolie, Ganzen of Triviantbord. De eerste speler gooit de dobbelstenen, zoals gebruikelijk bij bordspelen wordt het aantal ogen dat is gegooid, gelopen.

Op het spelbord zijn de volgende spelvakken gemarkeerd:

• ‘Rechtbank’: gooi je een even getal dan ben je veroordeeld, ga direct naar de gevangenis, je moet twee beurten overslaan of je kunt je voor € 500, vrijkopen. De €500,- gaat direct naar het Algemeen Fonds voor producenten. Er is een kanskaart die het Algemeen Fonds uitkeert aan de speler die deze kaart trekt. Gooi je een oneven getal, dan ben je vrijgesproken.
  • Gevangenis’: je start op het spelvak gemarkeerd met ‘Start’.
  • ‘Top of Flop’: er zijn vier spelvakken gemarkeerd met ‘Top of Flop’. Spelers die op dit vakje terechtkomen, moeten een kanskaart trekken. Deze kaart kan de speler een voordeel of een nadeel geven.

Alle overige vakjes zijn genummerd en hebben een kleur geel, blauw of groen. Er zijn in totaal veertig vakjes (inclusief ‘Rechtbank’, ‘Gevangenis’ en ‘Topofflop’).

Op elk vakje kunnen de producenten investeren in muziek, films of games. De spelleider heeft een groot aantal kaartjes (net zoals bij het echte Monopolie). Geel = muziek, blauw = film, groen = games

Op het kaartje staat de waarde van de investering, de waarde van de investering als het een hit is en de (mindere) waarde van de investering als het een flop is. Wanneer een verspreider op een vakje komt, wordt het product automatisch illegaal verspreid, tenzij er een producent op dat vakje staat of als nog geen verspreiders zijn die het product hebben verkocht. Als het product al is verkocht, mag je als verspreider de keuze maken tussen kopen of niet kopen. De verspreider betaalt 5% van de actuele waarde van de investering direct aan de eigenaar / producent.

Investeringskaartjes
Dit betreft een groot aantal kaartjes in de kleuren geel, blauw of groen. Op de gele kaartjes staan bekende en onbekende artiesten, met de verschillende waarden.
Bijvoorbeeld:

Kaartje One Direction

• Investering: € 1.000, (verkoopwaarde € 50)
  • Waarde bij hit: € 1.250, (verkoopwaarde € 62)
  • Waarde bij flop: € 500,(verkoopwaarde € 25)

Kaartje Titus de Scout

• Investering: € 500, (verkoopwaarde € 25)
  • Waarde bij hit: € 1.500, (verkoopwaarde € 75)
  • Waarde bij flop: € 250, (verkoopwaarde € 12,50)

Dezelfde soort informatie staat ook op de kaartjes voor films en games.

Kanskaarten:
Op de kanskaarten kunnen de volgende dingen staan:

Groot alarm in het bos! Enkele dieren uit de naburige dierentuin zijn ontsnapt uit hun kooien en zitten nu in het bos.

Producenten

• Eén van je flops is toch nog onverwacht een hit geworden. Je krijgt € 2.000 van de bank.
  • Je hebt een deal gesloten met Netflix. Voor elke film waarin je hebt geïnvesteerd, ontvang je € 100 van de bank.
  • Je krijgt het Algemeen Fonds voor producenten uitgekeerd!
  • Je duurste artiest is gigantisch geflopt. De CD’s van deze artiest verkoop je nu voor het bedrag dat bij ‘waarde bij flop’ staat.
  • Met dit dwangbevel kun je een website tijdelijk sluiten. De speler wiens site je sluit, moet twee beurten overslaan.
  • Het is tijd voor een uitverkoopactie. Alle producten die je de komende drie beurten verkoopt, verkoop je voor de waarde bij flop.
  • Een artiest besluit muziek uit te brengen buiten de producenten om. Dit kost je € 1.250
  • Etc.

Verspreiders

• Vrijspraak (indien je nog niet voor de rechtbank hebt gestaan, mag je deze kaart later gebruiken).
  • Verlaat direct de gevangenis. Indien je niet in de gevangenis zit, mag je deze kaart gebruiken voor later.
  • Je website is op last van Stichting Brein niet meer bereikbaar via diverse providers. Voor het opzetten van een nieuwe site betaal je per direct € 1.000, aan de bank.
  • Advertenties op je site hebben € 1.250, opgebracht. Je ontvangt dit bedrag van de bank.
  • Door al dat downloaden is je PC besmet geraakt met een virus. Al je gegevens zijn weg. Alles opschonen kost je € 1.500.
  • Op de markt heb je geprobeerd zelf gebrande CD’s van bekende artiesten, films en games te verkopen. De politie heeft echter ingegrepen. Je hele voorraad is in beslag genomen. Je moet een boete van € 2.000, betalen. Dit bedrag stop je in het Algemeen Fonds.
  • Het concert van je favoriete artiest is afgelast. Deze artiest doet dit uit protest tegen het illegaal downloaden van haar muziek. Het geld voor een toegangskaartje à € 150 krijg je niet terug.
  • Etc.

Aan het einde van het spel wordt geteld wie het meeste geld heeft. Is dat toch nog steeds de
producent of juist de verspreider?

nep geld maken
kanskaarten maken
investeringskaarten maken
materialen klaarzetten