Douanespel: Niets aan te geven

Het doel van het spel is om met je ploeg of nest zo veel mogelijk smokkelwaren over te hebben.

Voordat het spel begint krijgen de ploegen of nesten allemaal smokkelwaren uitgedeeld, zei het in de vorm van geld of goederen. De plogene of nesten spelen om de beurt voor “Smokkelaars” en “douane”. De smokkelaars moeten zonder door de douane getikt te worden, kaartjes met daarop plaatjes van verschillende artikelen van post I, de grens over brengen naar post II. Als een smokkelaar getikt word moet hij samen met de douane naar de douane post lopen. Op deze douane post zit een staflid met een invoerprijzenlijst. Op deze lijst staan alle artikelen met daaronder de invoerkosten en de smokkelkosten. Bij de post moet de smokkelaar zeggen welk artikel hij bij zich heeft.

Als hij dit gedaan heeft zijn er 3 mogelijkheden:

1. De douane geloofd de smokkelaar. De smokkelaar levert dan zijn kaartje (zonder dit aan de douane te laten zien) in bij de douanepost en betaald de invoerprijs die op de invoerprijzenlijst staan.
  2. De douane geloofd de smokkelaar niet. De smokkelaar laat zijn kaartje zien en heeft over het artikel gelogen. De smokkelaar levert dan zijn kaartje in bij de douanepost en betaald de smokkelboete die op de invoerprijzenlijst staan.
  3. De douane geloofd de smokkelaar niet. De smokkelaar laat zijn kaartje zien en heeft de waarheid gesproken. De smokkelaar levert dan zijn kaartje in bij de douanepost. De douane betaald de smokkelaar nu € 200 wegens smaad.

Een ronde duurt net zo lang totdat alle artikelen de grens over zijn. Dan worden de rollen omgedraaid. Na 4 rondes gaan we terug naar het clubhuis. In het clubhuis wordt per ploeg of nest het geld geteld. De pleog of nest die het meeste geld heeft is deze opkomst de winnaar.

• Spelregels bordspel: "Niets aan te geven"
  • Dit spel is het leuker met handelswaar van verschillende waarde. Zowel kaartjes variant als daadwerkelijke (nep) kettingen en dergelijke.
  • Als de kaartjes gelamineerd zijn kun je ze nog jaren gebruiken.
  • Dit spel is in het donker het leukste.

• Inspecteer het bos voorafgaand aan het spel op rare kuilen en dergelijke om verwondingen in het donker te voorkomen.
Lees 13251 keer Laatst aangepast op zondag, 28 oktober 2018 16:27
Meer in deze categorie: « Water en vuur Bos en weiland »