Sterrenstelsel op schaal

(1 Stem)

Een roverscout ontdekt zijn eigen grenzen, maar hoever weg zijn deze grenzen eigenlijk? Maak je eigen sterrenstelsel ‘op schaal’.

Maak je eigen sterrenstelsel met materiaal uit het clubgebouw en zorg dat je alles op schaal uitvoert. Neem de ‘voordeur’ van het clubhuis als uitgangspunt en bijvoorbeeld een tennisbal (niet te groot!!) op deze plek als zon. Zoek vervolgens voorwerpen die dienen als planeten en leg deze op de goede afstand.

Voor een tabel zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Zonnestelsel.

Beperkt, je zoekt van te voren op internet de afstanden van de planeten onderling en de omvang. Meer heb je in principe niet nodig.

• Niks; zoek dingen in en rond je clubhuis.

• Maak er een postenspel van! Zorg dat er posten staan op de locatie van de planeten en deel punten toe aan de posten. Hoe verder weg, hoe groter de ‘baan’ om de zon en hoe meer punten te behalen zijn. Helemaal is het mooi als de posten de goede snelheid afleggen t.o.v. elkaar.
  • Reken van te voren de afstanden uit, anders loop je het risico dat je sommige planeten kilometers ver moet leggen.
  • Reken uit hoever de eerst volgende ster ‘theoretisch’ ligt ten opzichte van de ‘zon’ (het clubhuis).
  • Deze activiteit is geschikt voor het thema "Lucht" van de Nature Award.

Aanvullende informatie

Lees 2211 keer Laatst aangepast op zondag, 26 november 2023 01:14