Trick or treat in het clubhuis

Het is feest Halloween komt van oorsprong uit Ierland maar ook in Amerika wordt er veel aan Halloween gedaan. Op Halloween avond wordt er trick or treat gelopen. Kinderen gaan verkleed als griesels langs de huizen voor snoep. Ook de huizen zijn vaak versiert met allerlei spookachtige taferelen.

Omdat er bij Halloween vaak ’s avonds gelopen wordt als het donker is, zou het leuk zijn om het gebouw donker te maken met gordijnen of plastic vuilniszakken.

• Er wordt een parcours gemaakt van tafels stoelen door middel van kruip en sluip routes. Gebruik hierbij landbouwzeil en zet dingen eventueel met touw en pionierpalen vast.
  • Wil je het groter aan pakken dan kan het ook buiten. Maak dan een soort tunnel met donker landbouwplastic. Als het overdag is dan moet je het wel goed kunnen afsluiten.
  • Hang in het parcours eventueel black light lampen (kerstversiering lampjes) en maak attributen van fluoriserend materiaal. Dit kunnen ook t-shirt en schoenen zijn.
  • Kleed de ruimte ook aan met herfstbladeren en andere herfst attributen uit het bos. En probeer ook wat kalebassen en pompoen te regelen. De pompoenen kun je uithollen en het vruchtvlees kan je bewaren om eventueel soep van te maken. Leuk is natuurlijk figuurtjes er in te snijden en er waxine lichtjes in te zetten. Ook kun je van draden wol een spinnenweb maken of lange draden ophangen van plafond tot aan de grond.
  • Laat op de achtergrond griezelmuziek klinken.
  • Doe een aantal activiteiten waarbij de jeugdleden snoepjes kunnen verdienen zoals:
    • Aardappel / eier race: breng, op een lepel, via een parcours een aardappel naar de overkant. Wie het snelst is krijgt snoepje. Variatie: zonder handen (lepel in de mond)
    • Zoek in donker clubhuis het spook, diegene die hem vind krijgt een snoepje.

• Pompoenen en kalebassen halen
  • Boodschappen doen
  • Clubhuis aankleden

• Pompoenen / kalebassen
  • Aardappelen + lepel
  • Fluoriserende verf/ materiaal of kleding grondzeilen
  • Snoepgoed
  • Waxine lichtjes/ blacklight of discolichten als stroboscoop
  • Verschillende zaklampjes
  • Verschillende bollen wol
  • Herfstbladeren en materiaal uit het bos

Kijk wel uit dat alles veilig is als je met waxinelichtjes werkt tijdens het parcours en gebruik anders lampjes.

• Je kan het zo uitgebreid mogelijk maken door bijvoorbeeld een kettingreactie (weegschaal domino effect) vooral in het parcours te bouwen. Aardappelen mogen ook een pompoen zijn die je op je hoofd mee draagt
  • Vergeet niet dat sommige kinderen ook bang kunnen zijn in het donker dus geef ze dan een zaklamp mee en loop eventueel samen de route.
  • Is het niet donker genoeg dan kun je de scouts ook een blinddoek omdoen.
  • Je zou ook nog met figuranten kunnen werken tijdens het parcours die geschminkt zijn en iets geks uit halen.
  • Pompoenen en kalebassen zijn vaak bij particulieren gratis of voor een heel klein bedrag aan te schaffen.
  • In plaats van snoepje als beloning, kun je ook voor ingrediënten van een (pompoen) soep of salade geven en afsluiten met een maaltijd.
  • Kijk in jullie materialen hok voor landbouw zeil of grondzeilen touw etc.
  • Je kan besluiten om als leiding het geheel zelf op te bouwen maar het kan ook leuk zijn om dit samen met de kinderen te doen. Kinderen gaan de pompoenen uithollen maken de soep en een andere deel van de kinderen bouwt het parcours op. Ook de kinderen kunnen met heel veel originele dingen aan komen. Laat ze bijvoorbeeld ook even struinen in een bos of rondom jullie clubhuis.
Lees 3139 keer Laatst aangepast op woensdag, 11 september 2019 12:12